divendres, 8 de maig del 2009

AMB QUINS CRITERIS PODEM JUTJAR LA QUALITAT D'UN VIDEOJOC?

Davant la proliferació de les noves tecnologies i de la seva necessària inclusió en el món escolar, caldrà que com a mestres siguem capaços de triar productes de qualitat per oferir-los als nostres alumnes. Per poder fer això haurem tenir en compte tot un seguit de criteris, tant generals com pedagògics, alguns dels quals presentem a continuació:

Criteris generals

Prensky, en el seu llibre anomenat digital game based learning, considera que un bon videojoc ha de tenir en compte tota una sèrie d'elements, que de fet caldria tenir sempre presents a l'hora d'elaborar qualsevol material educatiu, i que són els següents:
  • Oferir una visió general del joc perquè el jugador sàpiga quin és l'objectiu i la missió principal de la seva funció com a jugador.
  • Centrar el focus d'atenció en l'experiència del jugador.
  • Posseir una estructura sòlida que permeti triar entre un nombre limitat d'opcions que proporcionin llibertat d'elecció, però sense que el condueixin a perdre's en el joc.
  • Ha de ser divertit per a múltiples usuaris i ha de ser pensat per a nivells diferents, de manera que es pugui anar adaptant en funció dels progressos del jugador.
  • Cal que sigui fàcil d'aprendre'n el maneig, però difícil de guanyar. Els millors jocs són els que generalment s'aprenen de manera ràpida, però que necessiten hores per ser superats. Un bon joc ha d'estar sempre entre el que l'usuari pot fer, sense que sigui ni molt fàcil ni molt difícil.
  • Cal rebre una retroacció constant.
  • El jugador necessita saber constantment si la seva estratègia és adequada o no, per poder-ne modificar les accions.
  • Cal incloure exploració i descobriment. Tret que sigui un joc esportiu o un d'acció, és important que l'usuari pugui explorar l'entorn del joc i realitzar descobriments.
  • Cal proporcionar ajudes. A fi de millorar el joc, és important que el jugador pugui tenir ajudes directes sobre l'ús del programa o indirectes(trucs, webs sobre el joc), a fi d'obtenir pistes o estratègies. És important que tingui l'opció de guardar els progressos, per poder-hi anar jugant a partir dels avenços realitzats.

A banda dels criteris marcats per l'autor que comentàvem anteriorment, també és important tenir en compte els següents:

  • Qualitat de la informació: per poder valorar la qualitat cal assegurar que els contiguts que estem oferint són correctes o vertaders, si estan actualitzats i si compten amb referències bibliogràfiques o el recolzament d'alguna mena de institució que ens garanteixi aquest control de qualitat. D'altra banda, caldrà tenir present si l'ús del llenguatge que es fa servir és correcte i entenedor(és a dir, cal revisar la redacció, l'ortografia, ...).
  • Edat del públic al qual adrecem el joc digital: a l'hora de triar qualsevol material didàctic és imprescindible tenir present el moment evolutiu de l'infant, és per això que en el cas dels jocs digitals o videojocs també caldrà tenir present tota una sèries d'aspectes relacionats amb aquesta qüestió:
-Fixar-se si els continguts són adequats a l'edat a la que hem destinat el videocjoc.

-Fixar-se si el llenguatge utilitzat, així com el disseny dels continguts, permet que la informació arribi de manera entenedora a la franja d'edat seleccionada.

-Fixar-se en quina és la quantitat de continguts que presenta el videojoc i analitzar si aquesta quantitat és adient pel públic al qual l'adreçarem.
  • Aprofitament del medi digital: cal tenir present si el joc digital triat aprofita les possibilitats que el món digital ens dóna, i si aquestes possibilitats esdevenen un factor enriquidor pel que fa al procés d'aprenentatge. Per fer això caldrà valorar si el recurs didàctic triat ofereix aventatges en relació a altres recursos didàctics no digitals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada