dimarts, 12 de maig del 2009

RESULTAT ENQUESTES

Per tal de poder tenir un coneixement més acurat sobre l’ús dels videojocs a les aules hem realitzat una petita enquesta al grup classe, aprofitant les experiències que ens ofereixen les pràctiques a les escoles, per saber si els fan servir com a eina habitual d’aprenentatge i mirar de fer-nos una idea sobre la importància que es dóna a l’ús de les TIC als centres educatius que hem conegut.

L’enquesta consta de cinc senzilles preguntes:

  1. A les vostres escoles de practiques s’utilitzen els jocs digitals?
  2. Quins tipus de jocs utilitzen? Quins són?
  3. Amb quina freqüència s’utilitzen?
  4. Com s’organitza el grup -classe a l’hora de jugar? Hi ha algun espai habilitat, quants nens hi ha per ordinador...
  5. Tots els jocs digitals són educatius?

Mitjançant l’anàlisi de les respostes obtingudes, hem pogut arribar a les següents conclusions:

  • De les nou enquestes rebudes sobre les experiències viscudes referent a l’ús dels videojocs a les escoles de pràctiques, quatre no fan servir cap tipus de videojoc o de jocs d’ordinador a l’aula.
  • Les cinc restants si que en fan ús d’algun tipus de joc.
  • Aquestes escoles treballen amb el Jclic i el portal edu365.
  • Els jocs que fan servir estan relacionats amb les matemàtiques, dibuix, pintura o alguna activitat de trencaclosques i associacions.
  • La freqüència amb la que utilitzen els ordinadors és mínima, essent només una escola la que ho fa dos cops per setmana, mentre que la resta ho fa cada quinze dies.
  • En la major part dels centres de referència, el grup classe es sol dividir en grups, bé mitja classe, bé grups de 8 o 10 nens i nenes. Només un ho treballa en sessions individuals i un altre ho té com a racó de treball de manera permanent.
  • Els espais on es treballa amb l’ordinador són la sala d’informàtica o la mateixa aula.
  • D’aquestes escoles, només una té 2 o 3 ordinadors que no sempre funcionen, i la resta només en té un.
  • Els nens fan servir l’ordinador d’un en un en la majoria dels casos, tret d’un centre en el que dos nens el comparteixen.
  • En relació al fet de si els videojocs són o no educatius, en tots els casos existeix consens. Els videojocs o jocs digitals es consideren educatius, sempre i quan se’n faci un bon ús i sempre que existeixi una relació entre els continguts i els objectius que es treballen.

Així doncs, després de valorar aquestes enquestes podem constatar la contradicció existent entre allò que seria més pedagògicament recomanable amb la pràctica real a l’aula, ja sigui pel poc ús dels jocs digitals o bé pels pocs recursos materials de què disposen.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada