Per tal de poder tenir un coneixement més acurat sobre l’ús dels videojocs a les aules hem realitzat una petita enquesta al grup classe, aprofitant les experiències que ens ofereixen les pràctiques a les escoles, per saber si els fan servir com a eina habitual d’aprenentatge i mirar de fer-nos una idea sobre la importància que es dóna a l’ús de les TIC als centres educatius que hem conegut.
L’enquesta consta de cinc senzilles preguntes:
- A les vostres escoles de practiques s’utilitzen els jocs digitals?
- Quins tipus de jocs utilitzen? Quins són?
- Amb quina freqüència s’utilitzen?
- Com s’organitza el grup -classe a l’hora de jugar? Hi ha algun espai habilitat, quants nens hi ha per ordinador...
- Tots els jocs digitals són educatius?
Mitjançant l’anàlisi de les respostes obtingudes, hem pogut arribar a les següents conclusions:
- De les nou enquestes rebudes sobre les experiències viscudes referent a l’ús dels videojocs a les escoles de pràctiques, quatre no fan servir cap tipus de videojoc o de jocs d’ordinador a l’aula.
- Les cinc restants si que en fan ús d’algun tipus de joc.
- Aquestes escoles treballen amb el Jclic i el portal edu365.
- Els jocs que fan servir estan relacionats amb les matemàtiques, dibuix, pintura o alguna activitat de trencaclosques i associacions.
- La freqüència amb la que utilitzen els ordinadors és mínima, essent només una escola la que ho fa dos cops per setmana, mentre que la resta ho fa cada quinze dies.
- En la major part dels centres de referència, el grup classe es sol dividir en grups, bé mitja classe, bé grups de 8 o 10 nens i nenes. Només un ho treballa en sessions individuals i un altre ho té com a racó de treball de manera permanent.
- Els espais on es treballa amb l’ordinador són la sala d’informàtica o la mateixa aula.
- D’aquestes escoles, només una té 2 o 3 ordinadors que no sempre funcionen, i la resta només en té un.
- Els nens fan servir l’ordinador d’un en un en la majoria dels casos, tret d’un centre en el que dos nens el comparteixen.
- En relació al fet de si els videojocs són o no educatius, en tots els casos existeix consens. Els videojocs o jocs digitals es consideren educatius, sempre i quan se’n faci un bon ús i sempre que existeixi una relació entre els continguts i els objectius que es treballen.
Així doncs, després de valorar aquestes enquestes podem constatar la contradicció existent entre allò que seria més pedagògicament recomanable amb la pràctica real a l’aula, ja sigui pel poc ús dels jocs digitals o bé pels pocs recursos materials de què disposen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada