divendres, 8 de maig del 2009

CRITERIS PEDAGÒGICS PER AVALUAR ELS VIDEOJOCS

Com a professionals de l'educació caldrà valorar tota una sèrie d'aspectes que faran que el procés d'aprenentatge per part de l'alumne sigui més o menys significatiu. Alguns dels ítems a tenir en compte són els següents:
  • Si afavoreix l'aprenentatge significatiu: perquè així sigui caldrà que els continguts presentats pel joc digital estiguin relacionats amb coneixements previs així com amb els interessos mostrats pel públic al qual el dirigim. El nivell de dificultat presentat haurà de ser mig, és a dir, ni tan senzill com per que no resulti un repte ni tan complicat com per que resulti aliè i faci perdre l'interès.
  • Si permet la construcció de coneixements: caldrà valorar el grau d'interacció que el joc permet a l'usuari, si s'afavoreix o no la presa de decisions i la reflexió, així com també si es propicia el descobriment. Per tal que això sigui possible, el joc digital haurà de ser flexible, deixant marge al jugador per prendre amb llibertat tot un seguit de decisions que afectaran al joc i, per tant, al seu procés d'aprenentatge.
  • Si propicia la interacció entre companys o usuaris: és important que el joc digital propicii la comunicació entre els usuaris, doncs això afavorirà que aquests prenguin un paper més actiu i que hagin de fer un esforç per estructurar mentalment els seus raonaments i comunicar-se amb els altres. Amb aquests intercanvis d'idees s'està produïnt un enriquiment de l'aprenentatge, ja que aquest es construeix de forma comunitària. Un exemple de joc digital que propicia aquesta mena d'interacció són els jocs d'estratègia en xarxa.
  • Si ofereix diversos canals d'accés a la informació: cal valorar la presentació de la informació que el videojoc ofereix(presentació esquemàtica, gràfica, textual,...). Fent això facilitarem l'evolució dels diversos estils d'aprenentatge que puguin tenir els usuaris.
  • Si l'enfocament plantejat dels continguts està relacionat amb el marc curricular establert: si tenim present que el joc digital s'haurà de fer servir com a material de suport o complemetari en el procés educatiu de l'infant, caldrà tenir en compte que els continguts presentats per aquests siguin coherents amb el marc curricular vigent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada